Importanța optimizării imaginilor pe un site web

Am dezoltat un subiect important când vine vorba de SEO si site-uri web

Cuprins

Importanța optimizării imaginilor

Cât de importante sunt imaginile pe un site?

Unde apar imaginile indexate de Google?

Ce anume trebuie să avem în vedere când optimizăm imaginile?

Referința către sursa imaginii

Dimensiunea fișierului imagine

Formatul potrivit pentru a optimiza o image

Numele fișierului

Originalitatea imaginilor

Text altenativ ( Alt-title ) pe imagini

Consistența și calitatea imaginilor

Metadata Exif ( Exchangeable image file format )

Putem pune un link pe o imagine?

Când vine vorba de un site web, fie el un site de prezentare, magazin online, blog, site de știri sau un site custom cu scop personalizat, în absolut toate situațiile, conținutul va include nu numai text, ci și imagini.

Cât de importante sunt imaginile pe un site?

În multe cazuri, pozele atrag atenția mai mult față de impactul unui paragraf asupra utilizatorului, ceea ce rezultă într-o bună oportunitate de a livra “mesajul” site-ului către utilizator prin intermediul conținutului media, imagini și clipuri video.

Din punct de vedere SEO, imaginile au un rol semnificativ în generarea traficului organic, drept urmare, motoarele de căutare se bazează pe anumiți factori de indexare pentru acestea. Mulți deținători de afaceri online, care au în posesie un website, trec cu vederea acest aspect și aceștia nu beneficiază de avantajele pe care o poză optimizată corect o poate aduce website-ului.

De asemenea, imaginile pe care le avem pe un site, pot fi indexate in căutările Google, ceea ce ne oferă nouă, celor care vrem să ajungem cât mai sus în rezultatele Google, avantajul de a “lupta pe două fronturi”. 

bara de cautare google

Așadar, imaginile pe care le punem într-un site, au și ele nevoie de puțină atenție din partea noastră, iar beneficiile pe care acestea le aduc, sunt net superioare cu efortul pe care îl depunem în acest proces de optimizare a acestora. Optimizarea imaginilor nu este grea și nici nu trebuie să avem cunoștiințe avansate de programare, tot ce trebuie sa avem este timp și puțină atenție.

 Unde apar imaginile indexate de Google?

O căutare universală a Google poate cuprinde adesea nu numai rezultatele generale, care înseamnă un titlu ( Meta-title ), o descriere ( Meta Description ) și link-ul cu pagina respectivă, Google afișează de multe ori și pozele pentru căutarea făcută, rezultate afișate în partea de sus a rezultatului căutarii, având un prim impact mai bun asupra utilizatorului în comparație cu un rezultat general descris mai sus. Poate că nu v-ați gândit niciodată la aceste detalii, însă o poză poate face cât o mie de cuvinte, iar traficul pe care îl poate aduce unui website este de luat în considerare.

Ce anume trebuie să avem în vedere când optimizăm imaginile?

Referința către sursa imaginii

În primul rând, trebuie sa ne asigurăm că avem dreptul de a încorpora o imagine anume în scopul nostru.

Spre deosebire de rezultatele web generale, o imagine poate apărea în Google de mai multe ori, însă acest lucru nu este o problemă pentru Google, atât timp cât ele sunt optimizate diferit și puse în contextul fiecărui domeniu în parte cu ajutorul meta-data pe care o putem folosi și a diferenția imaginile, lucru vizibil și interpretat de moatarele de căutare.

Dimensiunea fișierului imagine

Vital în optimizarea imaginilor, este diminesiunea alocată fișierului. Trebuie să ne asigurăm că înainte de a urca o poză pe serverul nostru, acestea să fie cât mai “ușoare” pentru redarea acestora când vine vorba de afișarea lor pe pagina noastră. Greutatea fișierului depinde foarte mult de dimensiunile imaginilor și trebuie sa avem în vedere dimensiunea la care vrem sa o afișăm pe website. De regulă, o poză nu trebuie sa depășească 1920x1080. Prin observarea dimensiunii la care vrem să afișăm poza pe website, ne referim că nu putem pune o poză de 1920x1080, iar redarea pozei respective, pe website, să fie de 800x600, asta ar însemna să existe posibilitatea unei încărcari mai rapide a paginii web, dacă poza ar fi urcată pe server deja cu dimensiunea pe care o vrem afișată către utilizator. Aceste posibilități de reducere a încărcării unui fișier sunt văzute de moatoarele de căutare, acestea luând în considerare faptul că poza respectivă având posiblitatea de a fi redusă în dimensiune și livrată mai eficient către utilizator. Așadar, încă de la început, trebuie să avem în vedere cum vrem să fie afișată poza pe pagină, ce dimensiune ar trebui sa aibă și să o livrăm cu o dimensiune la fix sau apropiată de adevăr. Există o mulțime de tool-uri online care ne permit redimensionarea pozelor după bunul plac. Exemple: https://promo.com/tools/image-resizer/ sau https://resizeimage.net/.

Totodată, imaginile pot fi comprimate astfel încât dimensiunea fișierului să fie cât mai mic și ușor de interpretat de către motoarele de căutare. Găsirea echilibrului dintre calitate și dimensiune rămâne la alegerea fiecărui deținător de website. Un exemplu de tool foarte eficient de comprimare a imaginilor este Compressor.io.

Formatul potrivit pentru a optimiza o image

Până acum ceva vreme, cele mai recomandate formate pentru imagini erau JPG și PNG. După o perioada de adaptare a browserelor moderne folosite pentru navigarea web-ului, au apărut opțiuni mai potrivite pentru redarea imaginilor. Cele mai recomandate fiind, în momentul de față, formatul WEBP și JPEG 2000. Personal, recomandarea finală merge către WEBP.

Pentru fișiere vectoriale, cum ar fi un logo, o iconiță sau o pictogramă, recomandăm formatul SVG, dar și aici, fișierul WEBP iși face treaba și este validat de motorul de căutare ca fiind un format modern pentru imagini.

Numele fișierului

Motorul de căutare interpretează o poză și este atent la fiecare detaliu pentru a întelege cât mai bine ce semnifică fișierul. Puncte în plus pentru cei ce ajută la acest proces de întelegere a conținutului.

Atunci când urcăm o poza și o afisăm pe o pagină web, după ce am ales formatul potrivit al imaginii și a dimensiunii fișierului, trebuie să avem în vedere numele fișierului pe care îl urcăm și redăm utilizatorului.

Ca să fim cât mai expliciți pentru motorul de căutare, un nume descriptiv al fișierului în concordanță cu poza efectivă este necesar.

O să luăm ca exemplu o poză de aici, din acest articol și anume aceasta:

Numele fișierului acestei imagini este acesta: google-search-bar-with-images-selected.webp

Motorul de căutare întelege din numele fișierului ce anume cuprinde imaginea cu pricina, orice citește acest nume, poate identifica dinainte vizualizării fișierului în sine, ce anume conține, la fel se întâmplă și cu Google, Bing și alte motoare de căutare.

Încercați ca acest nume să fie cât mai relevant, recomandăm să se folosească doar litere mici, făra simboluri, iar cuvintele să fie despărțite prin cratime.

Originalitatea imaginilor

Este recomandat ca de câte ori posibil, imaginile pe care le utilizați în realizarea unui site web, să vă aparțină. Lui Google îi place atunci când o poză este unică și ușor de indentificat din sutele de mii de poze deja existente, dar nu penalizează folosirea unei imagini contextuale. Însă dacă avem posibilitatea de a ne face conținutul remarcat, de ce nu?

aparat foto facand poze

Cu cât suntem mai unici și dăm atenție acestor factori, cu atât suntem mai bine văzuți și relevanți pentru motoarele de căutare, cu puțină atenție pentru conținutul nostru.

Text altenativ ( Alt-title ) pe imagini

Acest text alternativ poate fi atribuit oricărei imagini încorporate în site-ul web. Drept urmare, prin intermediul acestor texte afiliate fișierului, putem oferi informații utilie pentri motorul de căutare.

Ca o scurtă descriere a acestui text alternativ al unei imagini, acesta este un text care apare atunci când poza nu poate fi încarcată sau utilizatorul site-ului web are diferite probleme de vedere, iar acesta folosește un Screen Reader pentru a naviga pagina web. Asemanator numelui de fișier, textul alternativ imaginii trebuie să fie relevant pentru utilizatorul cu probleme de vedere și pentru motorul de căutare, drept urmare, trebuie să alegem un text cât mai descriptiv ca acesta să înteleagă imaginea, fără posiblitatea de a o vedea efectiv.

copil alergand pe pajiste la rasarit

În cazul pozei de mai sus, un bun text alternativ pentru aceasta poză ar fi “copil alergând pe o pajiște la răsărit de soare”.

Lăsând în urmă poza de mai sus, o bună soluție pentru a ne atinge indexarea în Google pentru anumite cunvinte cheie, ne putem folosi de aceste mici detalii care fac diferența și a ieși în evidentă pentru căutatori. Luăm ca exemplu un magazin online, care vinde articole de design interior, pe o pagină unde avem listat un articol de genul “ușă interior”, mai mult ca sigur acea pagină include și niște poze cu articolul în sine. O bună practică ar fi să avem ca text alternativ pentru acea poză ceva de genul “ușa de interior din stejar roșu”.

Consistența și calitatea imaginilor

Înainte de a poziționa o imagine într-o pagină web, trebuie să avem în vedere contextul pe care îl urmărim. Urmărind exemplul de mai sus cu magazinul online, revenim la pagina web destinat ușii de interior din stejar roșu. Pe scurt, în momentul în care Google interpretează pagina noastră web, ia în considerare relevanta pe care o are conținutul nostru din toate punctele de vedere. Imaginați-vă ca pe această pagină, în schimbul pozei cu ușa, am avea o poză generală, dar nu cu ușa în sine. Nimănui nu i-ar plăcea să creadă ca ajunge să navigheze către ceea ce vrem și să nu găsim acel lucru, la fel se întâmplă cu Google.

Amplasarea imaginilor în raport cu textul este important, de asemnea. Imaginile trebuie să fie afișate într-un echilibru cu textul de pe o pagină web. De exemplu, nu putem pune o poză cu un câine langă un text destinat descrierii unei pisici, nu face sens nici pentru noi, nici pentru Google.

Metadata Exif ( Exchangeable image file format )

Aceste date sunt informații de tip text pe care un fișier de tip imagine le poate avea. Una dintre cele mai importante date Exif sunt coordonatele geografice pe care o poză le poate avea, dar mai sunt și numele autorului, tipul dispozitivului cu care s-a făcut poza respectivă, titlul imagnii și descrierea acesteia.

În momentul de față, nimeni nu știe dacă aceste date sunt luate în considerare de Google sau nu. Cert este că pentru puțin efort în plus, putem avea un rezultat mai bun.

Un bun editor de Metadata Exif este thexifer, dar putem folosi și opțiunea din Windows de a edita aceste informații.

Atentie! Trebuie să ne asigurăm că aceste date Exif sunt păstrate în urma utilizării instrumentelor de compresie a imaginilor și de redimensionare. Recomandăm ca abia după ce parcurgem acest proces, să trecem la introducerea datelor Exif, pentru a nu risca și a eficientiza procesul de optimizare a imaginilor.

Putem pune un link pe o imagine?

Nu numai că o putem face, dar este și recomandat acest lucru. Cu cât mai multe link-uri pe imagini, cu atât mai multa relevanță primită de la motorul de căutare. Recomandăm ca atunci când se face o campanie SEO, să luați în considerare acestă metodă de a genera trafic organic și a primi popularitate în rezultatele web. Atunci când folosim o platformă precum Pinterest sau Flickr, iarăși, este o bună practică de a pune link pe acele poze către pagina relevantă pozei respective.